onsdag, februari 09, 2011

Insändare: Invandring kan inte rädda välfärden

Följande insändare har skickats till HN.

Efter att ha blivit invald som ersättare i Hallands Regionfullmäktige i fjol fick jag i måndags delta på mitt första sammanträde, något som var både spännande och lärorikt. Allra mest intressant fann jag föredraget av Bo Dahlman, docent i teoretisk filosofi som talade om framtidens möjligheter och prövningar. Särskilt intressant var det att få bekräftat något som jag själv länge varit övertygad om, nämligen att den teknologiska utvecklingen i framtiden kommer göra många arbetare och tjänstemän överflödiga. Många arbeten och tjänster som idag kräver en mänsklig utförare kommer inom några få år att kunna utföras både billigare, snabbare och effektivare av datorer, robotar och maskiner.

Med denna bakgrund skulle jag vilja fråga övriga partier hur de motiverar fortsatt massinvandring för att ”säkra välfärden”. När fler och fler arbetare och tjänsteman blir överflödiga kommer massinvandring inte att rädda vår välfärd. Tvärtom kommer den utgöra en belastning genom ökad arbetslöshet då vi kommer få ett överflöd av arbetsföra människor i förhållande till tillgängliga arbetstillfällen. Det är hög tid för en kursändring.

Erik Hellsborn (sd)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,