måndag, december 20, 2010

Insändare: Kristendomen är en del av vår kultur

Träslövs kyrka

Uppdatering 10-12-21 kl. 21.13: Med gudstjänsten avklarad kan jag utan att ljuga säga att det blev en mycket trevlig tillställning med fin sång och skumtomtar som avslutning. Det var också stort intresse för att delta. Trots en sena utannonseringen var kyrkan nästan full. Vi från SD drog vårt strå till stacken med sex närvarande.

Med anledning av Furubergsskolans beslut att flytta den traditionella julavslutningen från kyrkan till aulan på PS Gymnasiet har jag skickat in följande insändare till HN. För att visa vårt stöd kommer också jag och andra från SD-Varberg att delta i morgondagens jullovsgudstjänst. Om du bor i eller i närheten av Varberg så ska förstås även du komma. Platsen är Träslövs kyrka och gudstjänsten startar klockan 18.00.

Det var tråkigt att i lördagens HN läsa att eleverna på Furubergskolan inte ska få ha sin traditionella julavslutning i kyrkan, utan istället hänvisas till Peder skrivares aulan. En betydligt tråkigare och mindre stämningsfull lokal om ni frågar mig. Att det finns vissa kristna inslag i en julavslutning borde inte utgöra någon problem, hela julfirandet är ju trots allt en kristen tradition. Sverige har varit ett kristet land i 1000 års tid, och även om de flesta svenskar idag är sekulariserade så är fortfarande kristendomen en viktig del av vår kultur och våra traditioner. Det är inte rimligt att den svenska majoritetsbefolkningen ska tvingas ge avkall på sina seder och traditioner för att politiker i regering och riksdag är rädda att någon ska bli kränkt.
Från Sverigedemokraternas sida är vi tydliga. Skolorna ska hålla traditionella kyrkoavslutningar om det finns ett intresse för detta. Och att det finns ett intresse tvivlar jag inte på. Jag har själv blivit kontaktad av föräldrar som säger sig vara upprörda och besvikna över ”vansinnighetsbeslutet”. Många av dem kommer också att sluta upp på tisdagens jullovsgudstjänst. Det är min förhoppning att hela denna historia kommer få bli en engångsföreteelse, och att vi nästa år får se en traditionell avslutning igen.
Låt oss slippa denna slakt av våra fina traditioner under toleransens täckmantel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,