fredag, februari 19, 2010

Insändare: Muslimska invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken

Debatten rasar vidare på HN:s insändarsida. Den här gången bemöter jag den mest plumpa och oförskämda insändare jag någonsin sett i HN. Släpper tidningen in vad som helst numera? Och vad hände med den pressetiska regeln att insändare som angriper enskild person måste undertecknas med namn?

Jag blev uppriktigt sagt besviken när jag läste signaturen ”Människas” insändare. Inte så mycket på artikelförfattaren, som på HN:s insändarredaktion. I insändaren antyds att jag skulle vara rasist, att jag aldrig varit utomlands, att jag skulle vara rädd för invandrare samt att jag inte arbetar och gör rätt för mig. Jag är både överraskad och besviken över att HN upplåter sin insändarsida till sådana plumpa personangrepp. Den sortens oförskämdheter tänker jag inte legitimera med några bemötanden. Det finns dock påståenden som jag skulle vilja kommentera, även om jag ärligt talat tycker att debatten börjat glida iväg lite väl långt från det ursprungliga ämnet.

Främst då påståendet om våldtäkter och kvinnomisshandel som ett påstått bevis för kvinnoförtryck bland svenskar och andra västerlänningar. Ska man påstå något sådant kan det ju vara bra att fråga sig vilka det är som som står bakom dessa brott. Enligt officiell statistik från Brottsförebyggande rådet är det nämligen mer än tre gånger så vanligt att en invandrare döms för kvinnomisshandel som en svensk. När det gäller våldtäkt så är överrisken mer än fyra gånger så stor! Den allra största överrepresentationen återfinns bland invandrare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisien. Länder som alla är, just det: muslimska.
Så om poängen med detta resonemang var att bevisa att vi i Sverige inte är bättre än den muslimska världen när det kommer till jämställdhet och kvinnors värde så är jag rädd att ”Människas” argument faller platt. Om något så bekräftar istället statistiken den förkastliga kvinnosyn som råder i stora delar av den muslimska världen, en kvinnosyn vi håller på att importera till Sverige genom ohejdad massinvandring.

Erik Hellsborn (sd)