fredag, september 04, 2009

Debattinlägg till HN

Replik till Michael Svensson

Jag håller med dig, Michael. Ja, i alla fall så långt som att internationellt samarbete är någonting gott. Vi sverigedemokrater säger ja till samarbete, men nej till överstatlighet. Vi ser givetvis behovet av gemensamma planer och lösningar för att bekämpa miljöförstöring, smuggling och internationell brottslighet. Samtidigt är vi dock måna om att makten över Sverige ska ligga här i Sverige, en tydlig kontrast gentemot Moderaterna som gång på gång röstar för att flytta makt bort från svenska riksdagen ner till EU. Säg mig, Michael Svensson, vad är det för ”öppenhet” du och dina moderater värnar när ni flyttar bort makten i Sverige till lagstiftare och byråkrater nere i Bryssel som ofta inte ens är folkvalda?

En annan frågeställning som dyker upp när jag läser ditt debattinlägg är på vilket sätt vi hjälper människorna i fattiga och underutvecklade länder genom beröva dem på deras högutbildade arbetskraft? En kombination av öppna gränser och hopp om högre löner får många högutbildade människor från tredje världen att flytta till Europa eller Nordamerika, trots att deras kunnande och kompetens hade behövts i deras respektive hemländer. Det enda moderaternas och det övriga etablissemangets ”solidariska” invandringspolitik gör är att hämma dessa länders utveckling och låsa fast dem i biståndsberoende.
Det finns även andra frågor som hade varit intressanta på, så som vad svensk invandringspolitik har med amerikanernas månlandning att göra, men det kanske vi kan fördjupa oss i vid ett senare tillfälle.

Jag inledde med att säga att jag håller med dig, och jag tänkte avsluta på samma sätt. Du uppmanar HN:s läsare att besöka sverigedemokraterns hemsida och läsa vad som står där. Det tycker jag också att dom ska göra. Gå in på www.sverigedemokraterna.se redan idag och se med era egna ögon vad vi vill göra för att förbättra Sverige.

Erik Hellsborn, Sverigedemokraterna i Varberg

Andra bloggar om:
, , , , ,