fredag, juni 19, 2009

Vilken historisk kung skulle du helst ta en öl med?


Det är min nya läsarfråga som ni kan hitta i högerspalten. Via kommentarfunktionen till den här posten är det fritt fram att diskutera frågan för den som så vill. Jag bifogar wikipedialänkar för alla svarsalternativ om någon känner att de vill läsa på lite innan dom lägger sin röst.

Leonidas I
Charles Martel
John Sobieski
Karl XII

Själv hade jag nog helst skålat och tagit mig en pratstund med den gamle greken Leonidas. Men även Charles Martel och John Sobieski hade utgjort intressant sällskap i mitt tycke. Carolus Rex finns mest med för att jag tyckte att det i alla fall ska finnas ett svenskt alternativ, och han tycks vara den mest populära bland nationellt sinnade svenskar. Personligen skulle jag dock inte jämställa honom med historiska giganter som Leonidas, Martel och Sobieski.

Andra bloggar om:
, ,