söndag, juni 07, 2009

Tankar på valdagen


Lite tankar så här på valdagen:
För det första får jag säga att Varbergs valförrättare verkar sköta sitt jobb bra. SD:s valsedlar fanns på plats som sig bör, vilket förstås är trevligt. På iaf två ställen hade dock någon klåfingrig typ varit i farten. I en av "mina" lokaler hade SD:s valsedlar täckts över av Kristdemokratiska, och i en annan lokal har jag fått höra att samma sak hänt fast med Piratpartistiska valsedlar istället. Jag har ganska svårt att tro att någon KD-politiker skulle fiffla med valsedlarna, piraterna däremot litar jag inte alls på. Det är nog antingen dom eller någon marxist som varit i farten.
På tal om Piraterna ja. Om det inte finns något annat gott att säga om dem (och det finns det inte) så har dom i alla fall raska aktivister här i kommunen. I varje vallokal jag besökte hade Piraterna redan varit i och lagt ut sina valsedlar. De lär ha fått blodad tand av medvinden i opinionsmätningarna, men jag hoppas verkligen att dessa visat fel och att Piraterna inte kommer in. Skulle dom göra det skulle de ha ett stark utgångsläge inför nästa års riksdagsval, och sannolikt ta mycket mediautrymme från oss i SD. Om de däremot misslyckas skulle nog de flesta aktivister tröttna, och deras parti vara uträknat. Låt oss hoppas att så blir fallet.
Vad gäller övriga "uppstickare" så lyser de med sin frånvaro här i stan. Feministisk Initativ var ganska duktiga på att lägga ut valsedlar 2006 men idag har jag inte sett dem på ett enda ställe. Ute i Tvååker hörde jag hur en kvinna diskuterade avsaknaden av FI-valsedlar med sitt manliga sällskap. Eftersom jag är alldeles för snäll så upplyste jag henne om att hon kunde skriva ut partinamnet på en blank valsedel. Resten av de små: EAP, Nationaldemokraterna, Arbetarinitiativet och allt vad de heter har jag inte heller sett till. Det är dock inte lika förvånande.
Och avslutningsvis: Tar SD mandat i Europaparlamentet? Jag hoppas förstås på det, men det är inget jag skulle våga sätta pengar på. Om vi ser på våra resultat från tidigare EP-val så framgår det att vi får ett sämre resultat där än i förgående riksdagsval. Detta beror på att det är lägre valdeltagande i EP-valen och att det framför allt är EU-kritiska väljare som stannar hemma. Nu verkar det som att årets valdeltagande kommer bli högre än 2004 vilket givetvis är positivt, då det innebär att fler EU-kritker kommer gå till valurnorna vilket gynnar ett EU-kritiskt parti som SD. Tyvärr tror jag dock inte att det räcker hela vägen fram. Jag gissar att vi landar någonstans mellan 2,5 % och 3,0 %. Men det skulle absolut inte vara något dåligt resultat. 2004 fick vi blygsamma 1,1 %, alltså är allting över 2,2 % en fördubbling. Och att fördubbla sitt väljarstöd kan jag omöjligen se som ett misslyckande.

Andra bloggar om: , , , , ,