fredag, juni 12, 2009

Personval och lokalt valresultat

Som lovades på valnatten kommer här ytterligare några reflektioner över söndagens valresultat.

Personval
Listettorna dominerade stort i de flesta partierna. Undantaget är Kristdemokraterna där listnian Alf Svensson petade ner listettan Ella Bohlin. Detta stärker den utbredda uppfattningen att politikern Alf är mer populärt än sitt parti.
Hos oss i SD fick min favoritkandidat Kent Ekeroth näst flest röster efter listettan Sven-Olof Sällström. Ingen dålig bedrift för någon som stod på plats nummer sex. Kents andel personkryss uppgår till 4,9 %, alldeles under 5 %-spärren med andra ord. Jag hade dock förväntat mig att han skulle hamna över. På olika SD-vänliga sajter på nätet märktes ett stort stöd för Kents kandidatur, och bara här i Varberg vet jag jag sju personer utöver mig själv som kryssade honom.
Hos Piraterna kan jag nöjt konstatera att den osympatiske Björn Felten halkat ner från tionde till sjuttonde plats efter att personrösterna räknats. Ingen tycker om Felten, inte ens hans egna partikamrater.
Av Feministiskt Initiativs väljare var det 62 % som personröstade. Gudrun Schyman fick 61 % av rösterna, övriga fyra kandidater lyckades tillsammans skrapa ihop 1 %. Det kan inte vara kul att vara med i FI med vetskapen att hela partiet står och faller med ett känt ansikte. Utan Schyman hade FI antagligen inte varit så värst mycket större än Nordisk Union, Enhet eller något dylikt miniatyrparti.

Undertecknad tillsammans med Mikael Jansson på SD-Varbergs valupptaktsmöte i April

Lokalt valresultat
Som jag nämnde redan på valnatten gick SD bättre här i Varberg än i riket som helhet. Vi fick 3,6 % här i stan jämfört med 3,3 % på riksnivå. Bästa distrikt blev Karl Gustav-Grimmared där vi fick imponerande 9,1 %. Sämst gick det i Sibbarp-Dagsås där vi inte fick mer än 1,5 %. Detta hade varit ett dåligt resultat vart vi än fått det, men det svider lite extra att det var just här det gick så dåligt, det är nämligen i Dagsås som familjen Hellsborn har sin fritidshus. Förutsatt att vädret blir bra kommer jag nog spendera en del tid ute i Dagsås i sommar. Blir nog till att ta en flygbladsrunda bland grannarna och få dem på bättre tankar!
I Halland som helhet gick det också helt okej, 3,4 % i genomsnitt. Bäst gick det i Laholm (som gränsar till Skåne) där vi fick 6,1 %, sämst i Kungsbacka (som ligger längst norrut) där vi bara fick 2,4 %.

Nu tar vi nya friska dag inför höstens kyrkoval och nästa års riksdagsval!

Andra bloggar om:
, , , , ,