måndag, juni 08, 2009

En första kommentar till valresultatet

Precis som jag förutspådde blev det inget mandat för SD. Min gissning på 2,5 %-3,0 % visade sig dock vara i underkant då vårt slutgiltiga resultat landade på 3,3 %. Inget mandat, men fortfarande ett bra resultat. Vi tredubblar vårt resultat från 2004, och för första gången får vi ett bättre resultat i ett EP-val än i föregående riksdagsval. Det finns all anledning att se ljust på framtiden! Det hade dock kunnat ha blivit ännu bättre om det inte varit för dessa eländiga pirater.

De pirater jag talat med under valrörelsen har envist hävdat att vi inte alls konkurrerar om samma väljare, ikväll fick vi dock veta att så var fallet. I SVT:s vallokalsundersökning sade sig 14 % av piraterna vara sd-sympatisörer, en siffra som antagligen ligger närmare 20 % om man har "skämmighetsfaktorn" med i beräkningarna. Nu valde tyvärr dessa "SD-pirater" att rösta på PP, vilket vi får leva med. Piraterna gjorde ett väldigt bra val och kommer nu vara en betydligt tuffare motståndare i nästa års val än vad dom hade varit om de hamnat utanför Europaparlamentet. Exakt hur stort hot de kommer utgöra återstår dock att se. Junilistan fick ju som bekant dubbelt så mycket röster 2004 som PP fick i år, men det hindrade inte dem från att göra magplask i de allmänna valen 2006. Att PP skulle göra ett lika gigantiskt fiasko är väl inte troligt med tanke på att de har en större organisation än vad Junilistan någonsin haft. Dock så är jag övertygad om att dom inte kommer kunna upprepa årets succe. Folk tar inte EP-valet på lika stort allvar som riksdagsvalet, och har en vana att rösta på de mer traditionella partierna i det sistnämnda. Förhoppningsvis upprepas detta 2010 med många väljare som går över från PP till SD.

Nu börjar klockan bli sen och då jag ska upp och jobba klockan sju börjar det bli dags för sängen. Jag avslutar med att konstatera att här i Varberg fick SD lite över riksgenomsnittet, 3,6 % närmare bestämt. Det känns skönt att vårt lokala arbete verkar ha burit frukt.
Det kommer säkerligen finnas anledning att skriva mer om valet under veckan som kommer, men nu säger jag god natt.

Andra bloggar om: , , , ,