måndag, mars 23, 2009

Ett överfall värt att skriva om

Idag kan vi läsa i både Aftonbladet, Dagens Nyheter och på SVT:s hemsida om ett överfall riktat mot en folkvald politiker. Rättvisepartisten Mattias Bernhardsson från Haninge attackerades av tre personer som han tror var nazister, vilket också låter som det mest troliga i mina öron. Att människor attackeras på grund av sin politiska övertygelse är oacceptabelt, oavsett om det är en likasinnad eller en meningsmotståndare som drabbas. Det är i alla fall min uppfattning, men undrar just om den svenska journalistkåren håller med. När SDU:s ordförande Erik Almqvist för en månad sedan attackerades knivbeväpnade extremister var det tyst som i graven bland de journaslister nu rapporterar om attacken på Bernhardsson. Vissa är tydligen mer värda än andra enligt murvlarna.

Hur som helst, Mattias Bernhardsson, du och jag står nästan så långt ifrån varandra det är politiskt möjligt. Jag hoppas trots det att du inte låter dig skrämmas till tystnad av dessa gangstermetoder, utan fortsätter ditt politiska arbete. Allra mest hoppas jag förstås att du tids nog ändar politisk inriktining och väljer ett annat parti, även om jag inser att det nog inte är så troligt.

Andra bloggar om: , ,