söndag, januari 25, 2009

Den bruna mångfaldens hus


Anders: -Titta här kära granne. Jag har ju alltid tyckt om mångfald, så därför bestämde jag mig för att använda regnbågens alla färger när jag skulle måla om mitt hus. Se bara hur vackert det blir med blått, rött, gult och alla andra färger tillsammans. Mycket snyggare än hus som bara är målade med en av färgerna.
Sandra: -Men... hela huset är ju brunt?
Anders: -Ja, visst! Jag hällde alla de olika färgerna i en stor hink och rörde om ordentligt, och då blev det så här.
Sandra: -Men nu när de smält samman kan man ju inte längre se de olika färgerna. Då kan du väl inte tala om mångfald?
Anders: -Nää, så långt tänkte jag ju inte.
Sandra: -Tidigare var ju ditt hus gult. Mitt hus är lila, Olssons vitt och Arvidssons grönt. När man tänker på det har vi ju haft en fantastisk mångfald här på gatan hela tiden. Men om vi alla skulle göra som du och försöka samla alla färger i vart och ett av våra hus skulle vi snart ha en gata full med identiska bruna hus, och vad skulle vi då ha för mångfald?
Anders: - Du har så rätt. Jag tror jag tar och målar mitt hus gult igen. Det känns som det enda försvarbara om jag ska värna om sann mångfald.

Andra bloggar om: , , ,