tisdag, oktober 21, 2008

Om kvällens KF

Är nyligen hemkommen från kvällens kommunfullmäktige. Som så många gånger förr lurades man att tro att det skulle vara snabbt avklarat för att sedan bli sittandes i all oändlighet. En del människor i den där församlingen måste verkligen älska ljudet av sin egen röst.

Det som drog ut på tiden var en debatt om bostadssituationen i Varberg. De vettigaste synpunkterna där tyckte jag kom från vänster. Både Jana Nilsson (s) och Freddy Jensen (v) talade om behovet om att bygga fler hyresrätter. Och vem kan säga emot det? Väntetiden för att få en hyreslägenhet i centrala Varberg ligger idag på makabra sju (!) år, i kommunens mindre centrala delar tiden kortare, men man får fortfarande räkna med tre till fyra år. Freddy bjöd dock på en oavsiktlig lustighet när han talade sig varm för "integrerade bostäder", dvs områden där hyresrätter ligger tillsammans med andra boendeformer. Detta skulle enligt honom leda till fler möten mellan svenskar och invandrare, förbättra integrationen samt se till att vi i framtiden skulle "slippa rasistiska partier i kommunfullmäktige", självklart syftande på oss i SD. Antar att han helt glömt bort att Sörse, ett mångkulturellt hyresrätts-område som ligger granne med ett stort antal enfamiljshus är SD:s starkaste fäste i Varbergs stad.

Annars var det ärende som intresserade mig mest en folkpartistisk motion om införande av en kommunal äldre- och handikappsombudsman. Införandet av en kommunal äldreombudsman var en av sakerna vi gick till val på, så självklart stödde SD motionen. Jag var uppe i talarstolen och yrkade bifall, vilket även Nils-Erik Dahlgren (spi) gjorde. Men till föga nytta, motionen avslogs med siffrorna 54-7. Tråkigt, men ändå inte hela världen. Majoriteten visade trots allt en god vilja att förbättra situationen för de behövande, även om de inte tyckte att idén med en ombudsman var rätt väg att gå.

Nu ska jag ta mig en nattmacka innan jag hoppar i säng.

Jag i fullmäktige, bilden tagen i maj 2007.
Till höger ser ni Stefan Edlund (mp).