tisdag, april 01, 2008

Exklusiv intervju: Mona Sahlin talar ut om konverteringen till Islam

Ja, det här var ett aprilskämt.


Erik: Hej Mona. Först och främst vill jag förståss tacka dig för att du givit mig ensamrätten till den här spännande historien. Du har alltså bestämt dig för att konvertera till Islam. Berätta för oss vad ligger till grund för detta?
Mona: Det var så lite så. Fast jag vill poängtera att jag faktiskt konverterade redan för flera år sedan. Det jag gjort nu är att komma ut med det. Många inom partiet har förståss höjt på ögonbrynet men det kan jag inte alls förstå. Vi Socialdemokrater har i många år varit det mångkulturella samhällets främsta förkämpar, och en av mångkulturens grundstenar är att ingen invandrare ska behöva känna sig kränkt på religiös eller kulturell grund. Och enligt muslimsk lag är det ju ett brott att inte vara muslim. Varje svensk som lever sitt liv som icke-muslim är en kränkning mot våra muslimska landsmän. Därför valde jag att konvertera, för att visa att jag inte kränker muslimer.


Erik: Islam tycks ofta ha problem med att hålla isär religion och politik. Vad kommer vi få se för förändringar inom svensk politik om du blir statsminister efter 2010?
Mona: Det är sant det du säger och det kommer självklart bli en svår balansgång för mig att balansera min muslimska tro med mina socialdemokratiska värderingar, men jag har ändå goda förhoppningar om att det ska gå bra. Ta det här med homosexualitet till exempel. Socialdemoraten i mig säger att det är hippt och häftigt och betydligt roligare än den trista heteronormen, samtidigt så kräver Koranen dödsstraff för homosexuella handlingar. Här tror jag att vi måste kompromissa och mötas på halva vägen. Vad människor gör i sina egna sängkammare är upp till dem själva, där är det okej med homosex tycker jag. Vad som sker på allmän plats är däremot något helt annat. Att tvingas se hur ett par bögar eller flator kysser varandra på torget är oerhört kränkande för en troende muslim och måste därför förbjudas. I ett mångkulturellt samhälle ska ingen muslim behöva känna sig kränkt på allmän plats!


Erik: Vad kommer ske internt inom Socialdemokraterna de närmaste åren? Hur ser du på t.ex. den kristna Broderskapsrörelsen?
Mona: Jag tänker inte skjuta under stolen med att jag hatar den kristna tron, då den är en av grundpelarna inom den västerländska civilisationen. Som alla observanta människor redan förstått har målet för svensk socialdemokrati ända sedan Palmes tid varit den västerländska civilisationens undergång. Det var t.ex. därför vi lanserade idén med ett mångkulturellt samhälle. Vad gäller Broderskapsrörelsen så stödjer dom min konvertering till 100 %. Deras verksamhet under senare år har ju huvudsakligen gått ut på att bana väg för Islam i Sverige, så dom är egentligen inga riktiga kristna. Därför kommer det självklart finnas en plats för dem inom framtidens socialdemokrati. Vad gäller vanliga kristna har vi inga sådana kvar, dom har alla lämnat skeppet. Men skulle vi finna eventuella eftersläntrare kommer dessa självklart att uteslutas.


Erik: Och rent personligt, vad kommer du ändra där? Kommer du börja bära slöja till vardags?
Mona: Jag har funderat på det men mitt svar blir Nej, i alla fram tills efter valet 2010. Alltför många fördomsfulla svenskar ser fortfarande på slöjan som ett kvinnoförtryckande plagg, och om jag skulle bära ett sådant skulle det knappast gynna vårt valresultat. Men sanningen är ju tvärtom att slöjan ger frihet. Frihet att slippa en massa sexistiska blickar från vita, heterosexuella män. En förändring som jag däremot kommer göra är ett namnbyte. Många som konverterar till Islam tar sig ett arabiskt namn, men jag tänker gå i en annan inriktning och byta namn till ”Måna Muslim”. Jag har hört hur många rasister kallar mig det i tron om att det skulle vara förolämpande på något sätt. Vilka stolligheter. Vad kan vara mer ärofyllt än att måna om muslimer?


Erik: Vi får lov att än en gång tacka dig för den här intervjun Måna. Några avslutande ord?
Måna: Inget mer än att önska alla läsare en fortsatt bra dag, samt påminna er om att det är 1 april, så se upp så ni inte blir lurade.


Andra bloggar om: , , , ,