onsdag, oktober 03, 2007

"Muslimmat" i skolan

Tänkte dela med mig av en liten historia som en arbetskamrat berättade för mig tidigare i eftermiddags.


Häromdagen kom hennes dotter, en tjej i högstadieåldern, hem från skolan redan vid lunchtid. Givetvis undrade hennes mamma vad hon gjorde hemma så tidigt. Var skoldagen redan slut? Nej så var inte fallet. Hon hade kommit hem för att få något att äta. För när hon och hennes kamrater kommit till skolmatsalen fick dom nämligen höra av mattanterna att maten var slut! Det enda som fanns kvar att erbjuda var ”muslimmat” som mattanterna uttryckte det, dvs specialkost för skolans muslimska elever. Detta var hon emellertid inte intresserad av så hon gick istället hem och åt. Exakt varför hon gjorde som hon gjorde förtäljde inte historien, men hennes agerande är inte svårt att förstå. Oavsett om det gällde ett avståndstagande mot Sharialagens tortyrliknande slaktmetoder, en obekväm känsla att äta mat som det lästs arabiska besvärjelser över eller som det skulle varit i mitt fall, en motvilja att medverka i en pågående islamisering.


Personligen tycker jag inte att allmänna skolor ska erbjuda något specialkost åt petiga minoriteter, om man inte gillar det som serveras för dagen får man göra som jag gjorde under min skoltid när jag inte gillade maten: Äta sallad och knäckebröd och dricka mjölk.
Och än allvarligare blir det när denna specialkost prioriteras så högt att den traditionella svenska kosten skjuts åt sidan och de svenska eleverna förväntas äta denna eller gå hungriga.


Andra bloggar om: , , ,