tisdag, augusti 14, 2007

Nu är det synd om muslimerna igen

I bl.a. Kvällsposten kunde vi under gårdagen läsa om en grupp Iranska kvinnor som kommit till Sverige för att delta i en karateturnering. Men väl på plats nekades dom att få delta om dom inte tog av sina slöjor. Detta då det strider mot reglerna att bära huvudbonader när man tävlar.


Och visst, är det lite synd om kvinnorna. Det är ju tråkigt att behöva resa så långt och sedan inte få delta. Men jag tycker ändå att domare och arrangören fattade rätt beslut, i Sverige ska svenska regler gälla, och dessa ska inte ändras för att falla andra folkgrupper bättre i smaken.
Inte helt oväntat finns det folk som inte håller med. Omar Mustafa som är ordförande i Sveriges unga muslimer får uttala sig och han tycker minsann kränkande. Hur är det kränkande undrar jag?
Är det kränkande för att alla behandlas lika, och muslimer inte ges några särrättigheter?
Eller består kränkningen i att Sverige tillåter lagar och regler som inte stämmer överrens med de islamiska Sharialagarna?


Om det är min första gissning som är den rätta tror jag att Omar skulle trivas bättre i Egypten. Där är muslimerna överordnade. Den kristna minoriteten, kopterna, lever som Dhimmis med allt vad det innebär.
Och om det istället skulle vara min andra gissning som är den rätta tycker jag att han ska göra karatebrudarna sällskap tillbaka till Iran, en hårdför muslimsk teokrati, där inskränkningar av Koranen eller Sharia inte accepteras.


Oavsett vilket så anser jag inte att personer med Omar Mustafas värderingar är önskvärda i Sverige.


Andra bloggar om: , , , , ,