torsdag, juni 21, 2007

Intensiv debatt i KF

I tisdags var det åter igen dags för KF-sammanträde, och jag var uppe i talarstolen ett flertal gånger. Halland nyheter har publicerat två artiklar om mötet där jag omnämns och ursprungligen var tanken att detta inlägg endast skulle bestå av länkar till dessa. Dock så verkar det inte som om HN lagt upp artiklarna i sin nätupplaga, så jag skriver några rader själv istället.


Den punkt som tog upp i särklass mest tid, och engagerade mest var en uppföljningsdiskussion kring det policydokument mot ”främlingsfientlighet och rasism” som KF antog förra året. (Innan SD kommit in.) I talarstolen inledde jag med att berätta att det förvisso fanns en hel del i dokumentet som vi i SD inte kunde ställa oss bakom, men att det ändå fanns vissa bra punkter, framför allt gillade jag den punkten som sade att man skulle upplysa om varför invandrare kommer till Sverige. Enligt Migrationsverket så saknade ju 89 % av de som invandrade under 2006 flyktingskäl, något som den breda allmänheten inte känner till. Därför sade jag mig hoppas på övriga partiets stöd i att upplysa Varbergs invånare om de faktiska förhållandena.


Inte helt oväntat så verkade dom inte så värst pigga på detta. Under den följande timmen fick jag flera gången äntra talarstolen för att försvara mig själv och SD från det sedvanliga papegojpladdret om en tveksam demokratisyn och om hur vi ställer grupper mot varandra. Jag fick många frågor, vilka jag gjorde mitt bästa för att besvara. Jag ställde själv också en hel del motfrågor, men i flera fall kunde eller ville inte mina mordebattörer svara på dessa. Det var lite trist, inte minst hade jag gärna velat höra Hanna Larsson (v) vidareutveckla vad demokrati betyder för henne, då hon anser att vi i SD är odemokratiska till följd av vår invandringspolitik. Är inte Danmark och Finland demokratier? Frågan ställdes, men svaret uteblev.


Under debatten tyckte jag att det gick ganska bra för mig, något som också bekräftades efteråt när en ledamot från ett av de andra partierna kom fram och berömde mig för min insats och sade att många nog hade blivit ganska överraskade över hur väl jag gjort ifrån mig. Sådant är alltid kul att höra.


Nu tar KF sommarlov, och kommer inte att sammanträda igen förrän i slutet av augusti. Förhoppningsvis kan vi i SD-Varberg använda tiden till att återuppta den utåtriktade aktiviteten, som sedan valet varit alldeles för låg.


Nu tar vi friska tag och sätter full fart mot riksdagen!


Andra bloggar om: , , ,