fredag, mars 16, 2007

Recension: The 300 Spartans

Strax efter det att jag skrivit färdigt gårdagens inlägg om den kommande storfilmen ”300” fick jag veta att slaget vid Thermopyle redan filmatiserats i ”The 300 Spartans”. Givetvis beställde jag genast filmen, och idag kom den i brevlådan. Tack till Discshop för den snabba leveransen. När jag skriver detta har jag precis tittat klart på filmen, och nu är det dags för en recension.

I centrum för handlingen står dels den spartanske konungen Leonidas, och dels den spartanske soldaten Phylon. Den senare får strax efter sin utnämning som en fullvärdig krigare veta att hans far förrått Sparta, och nu tjänar Persien. Kung Leonidas kan inte låta sonen till en förrädare kämpa för Sparta, och bannlyser Phylon från armén. Detta hindrar dock inte Phylon, som i smyg följer efter den spartanska armén när de drar ut i strid, fast besluten att kämpa för Grekland.

Mitt omdöme får bli att filmen bara är ”ganska” bra. Att jag inte tänker högre om den beror på de oerhört tråkiga krigsscenerna. Filmen är från 1962, och jag är givetvis medveten om att man inte kan ställa några krav på specialeffekter och storskaliga krigsscener. Men det känns ändå trist att ett historiskt slag med hundratusentals soldater återges av 300 killar som istället för spjut kastar spetslösa pinnar på varandra. Bortsett från dessa scener håller dock filmen hög klass. Det är en historia om mod, fosterlandskärlek och osjälviska uppoffringar som gör mig lika känslomässigt engagerad som när jag såg Braveheart för första gången. Leonidas och Phylons hjältemod är en sann inspirationskälla för alla europeiska nationalister.

Och den ger mersmak. Nu längtar jag än mer efter ”300”. Genom trailers på nätet vet vi redan att filmen lever upp dagens krav på specialeffekter och maffiga strider. Om den dessutom skulle lyckas berätta historien lika väl som ”The 300 Spartans” kan ”300” bli ett verkligt mästerverk.

För er som vill köpa ”The 300 Spartans” finns den på cdon.se.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Uppdatering: Efter att ha sett filmen en andra gång vill jag ändra mitt omdöme från ”ganska bra” till ”helt fantastiskt bra”. Besvikelsen över krigsscenerna drog ner upplevelsen rejält första gången, men då jag andra gången visste vad som väntade uteblev besvikelsen. Jag rekommenderar er alla att se ”The 300 spartans”, den är faktiskt bra mycket bättre än bioaktuella ”300”. Men som sagt, ha inga höga förväntningar på krigsscenerna, då lär ni bara bli besvikna.