lördag, december 23, 2006

Glöm inte bort julens sanna innebörd

Detta är en kopia av ett inlägg som jag postade här på bloggen för exakt ett år sedan. Det är lika relevant nu som då.

23 december, Dan före dopparedagen. Land och rike runt sitter folk förväntansfulla inför morgondagens firande. Något som är populärt att gnälla över så här års är att julen blivit allt för materialistisk, julen ska ju handla om att umgås med nära och kära heter det. Och det är säkert väldigt fint och trevligt, jag känner mig dock tvungen att påpeka att det faktiskt inte är det som julen egentligen handlar om. Julen är en kristen högtid och det vi firar är födelsen av Guds son, Jesus Kristus, något som allt för många svenskar tycks ha glömt bort. Så när ni har ätit upp skinkan, tittat klart på Kalle Anka och öppnat det sista paketet, varför inte ägna lite tid åt högtidens sanna mening? Själv kommer jag att gå på midnattsmässa. Om ni tillhör den skara som inte tycker om att stanna uppe sent finns alltid julottan morgonen efter.

Avslutningsvis så önskar jag alla mina läsare en riktigt god jul.