onsdag, december 20, 2006

Bristande kommunal kompetens

Vi, SD-Varbergs folkvalda saknar den nödvändiga kompetens som krävs för att vara effektiva kommunpolitiker. Detta är egentligen inget konstigt. Vi är nybörjare i sammanhanget och till skillnad från blåbären i övriga partier har inte vi någon mentor vid vår sida som vi kan rådfråga. Att det skulle förhålla sig på det sättet har jag varit beredd på från första början. Vad jag däremot inte var beredd på var övriga ledamöters kompetensnivå. I mitt huvud hade jag målat upp en bild av församling uteslutande bestående av slipade, pålästa och kunniga politiker. Efter de två kf-möten jag hittills varit på har denna bild grusats rejält. Visst, finns det en hel del mycket kompetenta gubbar och gummor, men många ledamöter lever inte alls upp till de förväntningar jag hade. Flera gånger har jag frågat folk från övriga partier om saker jag inte riktigt förstått. ”Vad menas med det här?”, ”Hur funkar detta?” Svaren har ofta blivit ett ”Eh… jag vet inte.

SD-Varberg kanske inte har all den kunskap som man kunde önska, men det är inget att skämmas över, uppenbarligen är vi i gott sällskap.