tisdag, oktober 17, 2006

Klargörande angående gårdagens postning

Efter gårdagens postning där jag efterlyste hårdare tag från polisens sida mot vänsterbanditer har jag fått kritik från ett par olika håll. Med anledning av det känner jag mig nu manad att förtydliga vad jag menar. Denna postning är dock inte någon avbön, jag står för vartenda ord jag skrivit.

Först ska det klargöras att jag är emot all form av våld, även våld från polisens sida. Detta ska bara användas när det verkligen behövs. Händelserna i Eslöv är ett gott exempel på en sådan situation. Två poliser står mot en aggressiv pöbel på 40 personer. Pöbeln har krossat en dörr och flera fönster och försöker nu ta sig in i den lokal där sd-politikerna håller möte. Deras syfte är glasklart: Att med de tillhyggen de bär på misshandla människorna i lokalen. Så vad bör de tvåpolismännen göra? Kalla på förstärkning? Självklart, men det lär ta en bra stund innan denna förstärkning anländer, och då kan flera personer redan hunnit bli mer eller mindre ihjälslagna. Så vad kan de två poliserna göra direkt? Inte fysiskt mota ut banditerna, det är dom alldeles för få för att klara av. Det enda som återstår är att göra bruk av sina tjänstepistoler. Givetvis förtjänar banditerna en varning först. Om dom inte åtlyder denna bör varningsskott skjutas i luften. Om pöbeln ändå inte upphör med sin attack har dom sig själva att skylla, och polisen har all rätt att göra vad som krävs för att undsätta de attackerade politikerna, vilket i det här fallet innebär ta ut en eller flera av banditerna genom att skjuta dem i någon kroppsdel med minimal risk för livshotande skador (Förslagsvis låret eller vaden).


Är detta en extrem åsikt? I så fall är det samhället som det är fel på, inte mig.