söndag, oktober 15, 2006

Eriks era är över

Idag skedde ett ”maktskifte” i SD-Varberg. Sedan 2003 har jag hållit i rodret för partiet, men idag kom min era till sitt slut. Jag hade samlat ihop det lokala gänget för att utse en interimistisk styrelse samt diskutera nomineringar av nämndemän och folk till nämnder och utskott. Det senare bjöd inte på några överraskningar, men vår nya styrelse fick ett lite annorlunda utseende än vad jag hade trott. Jag var tämligen säker på att bli vald till ordförande, men tji fick jag. Mötet valde istället att ge ordförandeklubban till Lena Attlevik.

Blev jag överraskad? Ja.
Blev jag besviken? Nej.
Jag har ärligt talat aldrig varit någon ledartyp. Att jag ändå haft just den rollen här i kommunen har helt enkelt berott på att ingen annan varit villig eller lämplig för det. Det känns skönt att detta ansvar flyttats över till någon annan. Jag är inte längre den 17-årige killen som med glödande entusiasm löste medlemskap i SD i förhoppning om att förändra världen. Mitt intresse för politik är inte alls så stort idag som det var då. Under de kommande fyra åren kommer jag att göra mitt bästa i kommunfullmäktige, men jag vet inte om jag kommer att ställa upp till omval 2010. Det kanske är för tidigt att uttala sig om saken, men som det känns nu längtar jag mest efter ett normalt ungdomsliv utan något politiskt ansvar, där mitt engagemang inte sträcker sig längre än till flygbladsutdelningar och författande av insändare. Nåja, vi får se hur det blir. Jag kommer i alla fall att sköta mina uppgifter de kommande fyra åren, och sen får vi som om jag kanske hinner få en nytändning.

SD-Varbergs interimistiska styrelse:









Ordförande: Lena Attlevik








Kassör: Jörgen Pejle








Revisor: Erik Hellsborn








Revisor: Christoffer Andersson