lördag, september 23, 2006

"Skjut knäna av alla antifascister"

Så löd rubriken för intervjun med mig i dagens HN. Klicka här för att läsa den. Efter att själv ha läst artikeln blev jag uppriktigt sagt förbannad, och skickade följande mejl till journalisten samt HN:s ansvarige utgivare.

Hej.
Angående intervjun med mig i lördagens HN reagerar jag mycket starkt på rubriken:. ”Skjut knäna av alla antifascister”. Detta kan inte tolkas på annat sätt än att detta är ett citat sagt av mig. Detta är lögn! Jag har aldrig sagt något sådant, ej heller delar jag åsikten. Som det framgår senare i intervjun är det inte några specifika politiska åsikter det handlar om. Min uppfattning är att polisen ska ges större befogenheter att bruka våld mot ALLA ligister, oavsett politisk tillhörighet. Dessutom handlar det inte om någon direkt uppmaning av vapenbruk, jag vill som sagt bara ge dem större befogenheter. Anser polisen att det är befogat att använda vapen i den aktuella situationen ska dom få friare händer att göra det, om inte får dom använda de metoder som dom då finner lämpligast.

Vidare reagerar jag på hur Krister Svahn svan missbrukar mitt uttalande om ”Bögmaffian”. Jag har bara använt detta uttryck EN gång i hela mitt liv. Då handlade det om en händelse där en småföretagare blivit utsatt för allvarliga hot från homoaktivister för att han upplåtit plats på sitt webbhotell åt en webbsida som framförde kritik mot homosexualitet. Detta sade jag under intervjun, men Christer Svahn valde uppenbarligen att inte ta med det i artikeln.

Jag finner denna journalistik fullkomligt oacceptabel och förväntar mig dels en personlig ursäkt och dels en rättelse i HN under kommande vecka.
I annat fall kommer jag att göra en anmälan till pressombudsmannen.