tisdag, september 05, 2006

Rekordsiffror i Sifo

Det var trevliga siffror som jag möttes av i förmiddags när jag gjorde mitt dagliga besök på Eniros nyhetstjänst. En färsk Sifomätning visar ett rekordstort stöd för SD, hela 2,9 % av de tillfrågade sade sig stödja SD. I praktiken kan detta betyda att vi redan ligger över
4 % -spärren, glöm inte statsvetaren Sören Holmbergs ord om att många väljare känner sig obekväma med att berätta för någon över telefon att de faktiskt stödjer SD. Ha också i åtanke att siffrorna för undersökningen samlades in förra veckan, innan SD:s utskick bestående av drygt 3,4 miljoner kuvert skickades ut till väljarna. En Sifo-mätning under nästa vecka skulle antagligen visa upp ett än bättre resultat.

Även Temo har släppt en mätning. Siffrorna där är inte riktigt lika roliga, SD får 1,7 %. Men även detta är en uppgång i jämförelse med den förra temo-mätningen, där vi bara fick ynka 1,0 %. Helt klart är i alla fall att SD är på uppgång. Och precis som i fallet med Sifo gjorde Temo sin mätning innan SD:s stora utskick ägt rum.

Att SD kommer sitt bästa val någonsin förstod jag redan för länge sedan. Huruvida det skulle räcka ända fram till riksdagen har jag dock varit tveksam till. Tveksam är jag fortfarande, men så mycket kan jag säga, att efter dagens siffror är jag mer positiv än någonsin förr. Nu ger vi järnet de sista veckorna!