fredag, september 15, 2006

Intervju och lite kyrkopolitik

"Erik Hellsborn är Sverigedemokrat. Och kristen. - Jag ser ingen konflikt i att stå för en restriktiv invandringspolitik och att vara kristen, inte så länge man hjälper sin nästa och det tycker jag att vi gör."

  • Aktiv kyrkobesökare kandiderar för Sverigedemokraterna


  • Jag är mycket nöjd med intervjun. Tjejen som jag talade med var både seriös och mycket vänlig. Vi pratade en bra stund om lite allt möjligt och när hon skrivit färdigt artikeln ringde hon upp igen för att försäkra sig om att hon fått alla citat rätt. Den färdiga artikeln blev som ni ser ganska kort och det mesta vi talade om kom inte med. Detta är i sig inte något märkligt, men en sak jag trodde skulle komma i tryck var vårt samtal om kyrkopolitik.


    På senare tid har jag nämligen börjat ifrågasätta vissa delar av den politik SD står för i kyrkan. Framför allt handlar det om själva valsystemet. Jag motsätter mig att kyrkomötet och stiftsfullmäktigerna utses genom direkta val. Istället förordar jag att kyrkovalet endast skall omfatta val till församling. Församlingarna ska därefter få utse representanter till kyrkomöte och stiftsfullmäktige. Detta skulle försäkra att det endast pålitliga och väl lämpade kristna skulle ha möjlighet att få makt inom kyrkan. Med dagens system kan ateister och människor som är mer lojala mot sina respektive partiprogram än mot bibeln ta sig in och besätta höga poster. Detta problem personifierades i det senaste valet av s-toppen Lars Stjernqvist som helt öppet erkände att han inte brydde sig så mycket om varken Gud eller bibeln, utan främst var intresserad av att sprida Socialdemokratiska värderingar i kyrkan. Jag blev rent ut sagt äcklad av karln!

    Jag hoppas verkligen att SD omprövar sin åsikt i frågan om kyrkovalets utformning. Om inte blir jag tvungen att se mig om efter ett annat alternativ nästa gång det drar sig till val. Som kristen är min främsta lojalitet mot min gud, inte mot mitt parti.