tisdag, september 26, 2006

Genmäle i HN

Idag fick jag in ett genmäle i HN efter lördagens ganska otrevliga reportage om mig. Klicka här för att läsa det.
Chefredaktör Kristian Alm lämnar dock ett svar i anslutning till genmälet, vilket fått mig att skicka in ytterligare ett genmäle till HN.

Bekämpa våldet, inte åsikterna

Replik till Kristian Alm, HN 060926

Först och främst vill jag tacka Kristian Alm för att han beviljade mig ett genmäle efter lördagens reportage om mig, ett reportage där jag tillskrevs åsikter jag inte står för. Det svar Alm bifogade i anslutning till mitt genmäle kräver dock ytterligare ett svar från min sida. Alm citerar ett inlägg som jag för ett drygt halvår sedan skrev på Sverigedemokraternas debattforum på Internet. Där framförde jag åsikten om att polisen bör ta i med hårdhandskarna mot ”antifascister”. Vad som är viktigt att poängtera här är uppmaningen handlar om att bekämpa ”antifascisternas” mycket våldsamma metoder. Det handlar absolut inte om att bekämpa deras åsikter, jag liksom mitt parti ställer oss till fullo bakom rätten att få tycka och tänka fritt. Och politiskt våld ska givetvis bekämpas oavsett vem det är som ligger bakom. Min åsikt är den samma idag som då, det enda jag ångrar i efterhand är att jag utryckte mig på ett så grovt sätt. Hade jag vetat vilka konsekvenser det fått hade jag säkerligen uttryckt mig annorlunda.

Erik Hellsborn, Sverigedemokraterna i Varberg


Och nu ska jag även skriva genmälen till det här och det här.