måndag, september 18, 2006

En fantastisk framgång

Vi har inga definitiva siffror än men slutsatsen är ofrånkomlig: SD har gjort sitt överlägset bästa val någonsin. Dels har vi nått våra första riktiga framgångar i landstings- och regionsfullmäktigena. Mandat i Skåne, Blekinge och Örebro verkar klart. Mandat i ytterligare ett eller ett par landsting kan tillkomma. Men än viktigare –och roligare, är de fantastiska siffror vi kan uppvisa på kommunal nivå. Från att ha legat på 49 mandat i 29 kommuner, ökar vi till minst 189 mandat i 78 kommuner. Störst framgång nådde vi inte helt oväntat i Skåne. Vad sägs om 22,3 % i Landskrona, eller 13,1 % i Kävlinge? I Helsingborg och Malmö ser SD ut att få sina första kommunalråd. Grattis!

Även på andra platser runt om i landet finns det anledning till glädje. SD har gjort intåg i en rad större städer. Bl.a. Göteborg, Gävle, Norrköping och Uppsala. Mandat i storstäderna är viktiga, inte minst genererar det stora summor pengar i partistöd, vilket kommer komma väl till pass i valrörelsen 2010.

Även här i Halland går SD starkt framåt. Från att inte haft ett endaste mandat har vi nu två mandat i såväl Halmstad som min egen hemkommun Varberg, varav jag kommer att sitta på ett. Vidare kan vi eventuellt komma att knipa ett mandat i Laholm, det är inte klart ännu. Tyvärr missade vi landstingsfulläktige med knapp marginal. Trist, men jag är ändå mycket nöjd. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Jag har hittills blivit intervjuad i Hallands nyheter, Varbergsposten och Radio Halland. HN talar på ledarsidan om resultatet som ”Det värsta som kunde hända i Varberg”.

Hur blir det med riksdagen då? Valmyndigheten har valt att inte redovisa något resultat för småpartierna ännu, så allt vi vet hittills är att ”övriga” landar på 5,7 %. Tyvärr tror jag att detta betyder att SD inte klarade 4 % -spärren i år heller, dock så lär vi ligga en bit över de 1,8 % vi fick i SVT:s vallokalsundersökning. Jag gissar på 2,6 %. Oavsett om det blir jag eller SVT som hamnar närmast det verkliga resultatet så finns det ingen anledning att hänga läpp. Vi gör vårt bästa val någonsin, det står helt klart. Med större närvaro i den lokala debatten och enormt mycket bättre ekonomiska förutsättningar blir 4% -spärren inga som helst problem 2010.


Läs mer:

  • Det värsta som kunde hända i Varberg
  • Sd:s rekordval - en besvikelse
  • Sverigedemokraterna starkt framåt i Skåne
  • Framåt för sd i Västsverige
  • Här tar Sd mandat

  • ... lyssna på mig i Radio Halland. (spola fram till 4:30)