måndag, september 11, 2006

Den arge lille statsvetaren

Saxat från en insändare i VLT:

Att ni brevbärare från Västerås inte skäms! Hur kan ni dela ut rasismpropaganda?
Säg bara inte att det är demokrati bla, bla. Jag är statsvetare själv och är mycket väl medveten om vad demokrati innebär. Nu är det faktiskt så att de båda främlingsfientliga partierna uppmanar mer eller mindre till aktivt hat mot alla som inte är 100 procent etniska svenskar. … En sak är säker, hade jag varit hemma på Råby då en brevbärare hade lämnat in rasistpost i min brevlåda, hade jag kastat kuverten direkt i denna brevbärarens ansikte.


Jag vet inte hur ni reagerar när ni läser om den arge lille statsvetaren Avni Dervishi, men själv kan jag inte låta bli att dra på smilbanden. Dels åt de roliga formuleringarna. ”Demokrati bla, bla” är en favorit. Dels för att han ”skjuter budbäraren” och skäller på brevbärare som gör sitt jobb. Jag antar att han tillhör den kategorin som gärna talar om lägervakter i Auschwitz varje gång han hör någon nämna argumentet ”dom gör bara sitt jobb”.
Och slutligen flinar jag åt honom för att hans påståenden är så oprofessionella och tydligt färgade av personliga åsikter. Undrar om han verkligen är en statsvetare, eller om han bara låtsas? Det skulle i så fall förklara varför man aldrig hört talats om honom förut.


Direkt efter jag skrev färdigt den förra meningen gjorde jag en google-sökning på Avnis namn och hittade en artikel i DN. Där berättar stackars Avni att han inte får något jobb, och att det minsann beror på att dom elaka svenskarna diskriminerar honom för att han är invandrare. Kanske är det så Avni. Eller så beror det på att du inte är någon vidare duktig statsvetare. En annan teori är dina aggressionsproblem som bl.a. tar sig uttryck i att du hotar att ge dig på brevbärare som delar ut politiskt material du inte tycker om. Eller kanske en kombination av de båda sakerna? Ett tips, Avni: Studera Stig-Björn Ljunggren, Sören Holmberg eller någon annan riktig statsvetare så du lär dig hur det ska gå till.