torsdag, augusti 24, 2006

Gästkrönika: Alla ska vara snälla...

Medan bloggägaren ägnar sig åt att packa kuvert inför Sverigedemokraternas stora postutskick skriver z999 gästkrönikor på bloggen. De åsikter som framförs är z999:s egna. De kan stämma överens med bloggägarens, men behöver inte alltid göra det.

Alla ska vara snälla...
Ponera att jag hittar på en ny lära och kallar den snällism och att den går ut på att alla ska vara snälla. Tänk sedan att jag inte ger några exempel på vad man ska göra med dom elaka och inte förklarar hur staten (utföraren av läran) ska kunna kontrollera att alla är snälla. För att fylla ut tomheten i en sån lära så fyller jag på med lite floskler om att alla är lika värda och sätter sedan ett likhetstecken mellan min egen lära och att alla är lika värda. Läran kommer fortfarande att i praktiken vara tom men jag förlitar mig på att ingen vågar säga emot att alla ska vara snälla och lika värda. Läran skulle antagligen kunna sammanfattas på en A4-sida men för att få det att verka seriöst så skriver jag en bok som är lika tjock som Das Kapital eller Mein kampf. I boken så fokuserar jag till hundra procent på hur dåligt ställt det är i samhällen där snällismen inte är genomförd så slipper jag snärja in mig i förklaringar om vad jag själv vill genomföra. Boken fylls ut med lite tillfälliga slumpartade tankar där jag sedan staplar positiva affirmationer på hög kombinerad med egenpåhittad grammatik som gör den svårläst eftersom jag vill att anhängarna av läran enbart ska förlita sig på några positiva slagord. Skulle du prisa en sån lära? Att vilja att alla ska vara snälla kan väl ingen säga emot? Skulle du kalla den för utopi om något land införde den tillsammans med utrotningsläger för de som är elaka? Jag antar att dom flesta skulle se igenom dumheten i det hela, men med tanke på hur många kommunister det finns i Sverige och hur de bemöts så är jag ändå osäker.

z999