onsdag, juli 12, 2006

Taskig lön - Facket kan inget göra

Egentligen hör väl det här inlägget hemma på den personliga bloggen. Men med tanke på mina tidigare skriver om LO publicerar jag det här istället.

Grejen är alltså denna. Igår pratade jag med en av de andra vikarierna på jobbet om våra löner. Och gissa vad? Hon tjänar 1300 kr mer än mig varje månad. Vi har samma utbildning, samma ansvar och samma delegeringar. Det enda övertaget hon har över mig är att hon är ett år äldre. Dock så är hon ute och reser mycket, medan jag enbart jobbar, jobbar, jobbar. Så mer erfarenhet tror jag inte hon har.

Och idag läste jag den här artikeln i Expressen. Ett sammanträffande?

Inte heller jag får någon hjälp av facket. När jag efter att ha betalt min fackliga avgift i tre år ber om hjälp för första gången finns det inget dom kan göra säger de. Är jag missnöjd får jag vänta tills nästa år eller förhandla med chefen på egen hand. Fantastiskt, inte sant? Kommunal är duktiga på att ta ställning i diverse sakpolitiska frågor som inte rör arbetsrätt, att ge ut tidningar med matrecept och filmrecensioner samt att göra narr av folk med ”fel” åsikter. Men att ge sina medlemmar rättvisa löner, det klarar man uppenbarligen inte av.

Men tro mig Kommunal, när mitt kontakt ska förnyas 1 September så kommer jag driva frågan vidare på egen hand. Får jag inte den lön jag förtjänar så är det åter dags att börja skriva jobbansökningar.