lördag, juli 08, 2006

Insändare: Opålitliga källor

Min insändare "Vi är inte främlingsfientliga" publicerades idag i HN, dock ej i nätupplagan. Under min insändare fanns även ett svar från Krister Svahn med, där han hänvisade till Centrum mot rasism och stiftelsen Expo. Jag tyckte att HN:s läsare förtjänade att få veta lite mer om dessa källor så jag skickade iväg följande svar:

Opålitliga källor

Replik till Krister Svahn, HN 8 juli.

Jag tackar Krister Svahn för hans svar på min insändare. Jag har dock ett par saker att påpeka gällande de källor Svahn använt sig av när han grundat sin uppfattning om Sverigedemokraterna.

Han hänvisar till Centrum mot rasism. De flesta av HN:s läsare kommer nog ihåg Cmr som förra sommaren blev fullständigt utskrattade efter att ha anklagat GB glass för rasism efter att de döpt en av sina nya glassar till ”Nogger black”. Att ett gäng konspiratoriska glassjägare tycker att mitt parti är främlingsfientligt kan jag nog leva med.

Cmr är lätta att skratta åt, det är däremot inte den andra källan som Svahn hänvisar till, stiftelsen Expo. Genom åren har ett antal minst sagt tvivelaktiga personer figurerat inom stiftelsen, som parallellt med sitt arbete på Expo varit verksamma i våldsamma grupper på den yttersta vänsterkanten. Så sent som för två veckor sedan blev vi påminda om detta. I flera tidningar skrevs det att en känd samhällsdebattör gripits av polis efter att ha försökt tända eld på sin ex-sambos lägenhet. Denne samhällsdebattör var ingen mindre än Tobias Hübinette, Expos grundare! Och det var ingalunda Hübinettes första kontakt med rättsväsendet. Tidigare har han bl.a. blivit dömt för att ha vandaliserat en kyrka och skickat hotbrev till politiska motståndare. Han har även gett uttryck för minst sagt motsägelsefulla åsikter för en påstådd antirasist. I tidningen Creol (1/96) skrev Hübinette, som själv är adopterad från Korea:
Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande.”
Nu kanske HN:s läsare tycker att jag är ute på tunn is när jag drar upp en enskild persons göranden och håller det emot hela stiftelsen, men faktum är att jag endast använder mig av Expos egna arbetsmetoder. Dessa går ut på att dra upp gamla domar och eller uttalanden från medlemmar i Sverigedemokraterna för att sedan använda de för att svartmåla hela partiet. Ingen seriös journalistik således, men tyvärr är det alltför ofta journalister i seriösa nyhetstidningar använder sig av Expo som källa, vilket inte minst Krister Svahn ger prov på.

Vad Centrum mot rasism och Expo har gemensamt är att dom till stor del är finansierade av staten, dom är avlönade av riksdagspartierna för att smutskasta Sverigedemokraterna och andra grupper som ifrågasätter den förda invandringspolitiken. Med den bakgrunden känns deras påståenden ungefär lika tillförlitliga som en rapport om rökningens effekt på hälsan framtagen av tobakslobbyn.

Erik Hellsborn, Kommunfullmäktigekandidat för Sverigedemokraterna i Varberg

Hm... Den blev nog lite väl lång. Tveksamt om den kommer tas med.