tisdag, juni 06, 2006

Min nationaldag

6 juni, nationaldagen. Jag hoppas att ni alla varit ute och viftat duktigt med flaggorna, det har i alla fall jag gjort. Jag började min nationaldag klockan åtta på morgonen med att närvara vid flagghissningen på Varbergs torg. Precis som tidigare år lämnade uppslutningen en del att önska, jag skulle uppskatta antalet Varbergare till drygt 100 stycken plus musikkåren. Efter att flaggorna hissats i topp höll en präst tal. Talet var till en början mycket bra, en hyllning till svensk kultur och svenska traditioner. Men mot slutet fick det sig en törn av det obligatoriska multikulti-vurmandet. Vi svenskar ska minsann vara tacksamma för att invandrare vill bo här, fick vi höra. Personligen tycker jag det snarare är invandrarna som ska vara tacksamma för att dom fått komma hit, men vad begriper jag? Jag är ju bara en inskränkt högerextremist.

Klockan 15 slöt jag upp med mina partikamrater för vårt eget firande. Allt som allt var vi sex personer, fyra medlemmar och två sympatisörer. Även denna uppslutning hade jag från början större förväntningar på. Men, men, trevligt hade vi det i alla fall. I strålande solsken satte vi upp våra grillar nere vid ankaret, för att sedan äta och umgås under gemytliga former under ett par timmar.

Därefter tackade de flesta för sig och begav sig åt hemåt. Jag och Jörgen begav oss dock till Societetsparken där vi precis han höra min far och de övriga herrarna i Varbergs kvartettsällskap sjunga de sista raderna på nationalsången vilket avslutade det kommunala firandet. Jag och Jörgen avslutade med en runda bangolf innan vi skildes åt.

På det hela en ganska trevlig nationaldag, men visst hade jag det roligare förra året i Växjö.