måndag, maj 01, 2006

1 Maj i Hässleholm

Efter många om och men lyckades jag till slut ta mig till Sverigedemokraternas 1 Maj-manifestation i Hässleholm, något som var betydligt knepigare än vad man skulle kunna tro. Efter att först ha talat alternativt mejlat med en rad personer utan att ha lyckats fixa skjuts riktade jag istället min uppmärksamhet mot tågtidstabellen, Men då 1 Maj är en röd dag gick det inga tidiga tåg. Till slut löste det sig i alla fall genom att jag fick ta tåget ner till Helsingborg kvällen innan, sova där och sedan åka med SD-Helsingborg till Hässleholm. Tyvärr fanns det uppenbarligen ingen sägnplats utan jag fick vackert sova på golvet med sovsäck och liggunderlag. För er som inte känner till det kan jag upplysa att det inte är riktigt lika skönt att sova på detta sätt på ett hårt golv som det är i ett tält ställt på mjuk mark. Ärligt talat har jag inte sovit så dåligt på flera år.

Hur gick själva demonstrationen då? Ja, det beror på hur man ser det. Positivt var att vi slapp bråkiga motdemonstranter samt att demonstrationen uppmärksammades i massmedia, något som i alla fall jag ser som det viktigaste.
Negativt var att uppslutningen inte blev så god som man kanske hade hoppats på. Optimister hoppades på 130 deltagare, pessimisterna menade att 70 var en mer trolig siffra. Tyvärr var pessimisternas gissning närmast den här gången.

På det stora hela är jag nöjd. Det var ett givande sätt att spendera 1 Maj på. Det är alltid roligt att träffa på gamla bekanta (gamla och gamla förresten, ja ni vet vad jag menar) och Björn Söders tal var mycket bra. Synd bara att det inte hölls på en folkrikare plats, då det helt klart skulle ha kunnat övertyga tveksamma Hässleholmare om att ett parti med Sverigedemokraternas åsikter behövs i riksdagen.