måndag, april 10, 2006

SD-Varberg siktar mot fullmäktige

Igår kväll samlades den lokala SD-gruppen i Varberg för att diskutera det stundande kommunvalet. Vi beslutade att ställa upp i valet och antog en lista med fem namn med underskriven på första plats.

Vi tog även beslut om vilka frågor vi ska driva om vi lyckas ta mandat. Bland annat vill vi anställa en äldreombudsman, ge anställda inom vård & omsorg gratis arbetskläder samt upprätta ett övergångställe med trafikljus utanför Galleria trädgården. Vi beslutade även att större resurser ska läggas på skolmaten. Just det förslaget var jag lite kritisk till. Min uppfattning är att jag åt betydligt bättre när jag gick i skolan än vad jag gör nu när jag tvingas ta allt ansvar för min mat själv. Men i SD råder det ju demokrati, så jag fick vackert böja mig för majoriteten.

Hur ser våra chanser at komma in i fullmäktige ut då? Ganska goda skulle jag tro. Aktivitetsnivån har varit betydligt högre under den gångna mandatperioden än tidigare, vi har fler namn på listan än -02 vilket förhoppningsvis ger ett seriösare intryck samt att vi denna gång faktiskt har en kommunal politik, vilket saknades förra gången. Tyvärr vet vi av erfarenhet att Sverigedemokraterna får sämre resultat i Halland än på många andra platser i Sydsverige. Antagligen beror detta mestadels på att Sveriges pensionärers intresseparti (spi) har ett av sina starkaste fästen i Halland. Jag tror att vi i stor utsträckning attraherar samma väljare, och då SPI redan är etablerade har dom ett övertag gentemot oss. Vad vi har som SPI emellertid saknar är aktivister med "spring i benen". Vi kommer att arbeta hårt under den kommande sommaren. Vi dela ut vårt material i radhus, hyresrätter och villaområden, vi kommer att bedriva affischering, vi kommer att besöka markader och andra tillställningar och tala för vår sak. I kombination med ett flitigt författande av insändare tror jag att våra ansträngningar kan räcka ända in i Varbergs kommunhus.

Tillägg: Det har kommit till min uppmärksamhet att det pressmeddelande vi skickade ut efter mötet har fått genomslag i media. P4 Halland informerade idag sina lyssnare om vår kandidatur. Klicka här och spola fram till 2:30 för att lyssna på inslaget.