måndag, februari 06, 2006

Två insändare

Sedan i lördags eftermiddag har jag skickat två insändare till lokaltidningen Hallands Nyheter. Den första var en uppmaning till stödköp av danska varor. Tyvärr glömde jag spara innan jag skickade iväg den, men om den publiceras kommer jag att länka till den från bloggen. Den andra som jag precis skickat iväg kom jag dock ihåg att spara. Den kommer här nedanför och är en reaktion på den här artikeln.

Gäller islamisk lag på Hagaskolan?

Jag blev ärligt talat chockad när jag läste att Hagaskolans rektor
Roland Fallströms beslutat att returnera skolans religionsböcker med argumentet att de innehöll bilder av den muslimske profeten Muhammed. Enligt islamisk lag är det förbjudet att avbilda profeten, men ska det verkligen spela någon roll i en svensk skola? Fallström säger att detta är för att böckerna orsakat ett dilemma. Frågan är då vad för åtgärder han tänker vidta härnäst för att undvika att stöta sig med Islam? Förbud mot fläskkött i matsalen? Förbud mot allt för ”avslöjande” kläder? Åtskilda gymnastiklektioner för pojkar och flickor? Bara fantasin säter gränserna.

Inom Sverigedemokraterna tar starkt avstånd från denna utveckling. Vi anser att det varken är rimligt eller realistiskt att det svenska samhället ska formas om för att falla olika invandrargrupper bättre i smaken. Kalla oss bakåtsträvare om ni vill men vi tror fortfarande på den gamla svenska devisen om att man ska ta sedan dit man kommer. Om man inte vill det kan man gott stanna hemma.

Erik Hellsborn, Sverigedemokraterna -Varberg

Hagaskolan - Skolan där jag själv läste på låg- och mellanstadiet