måndag, februari 27, 2006

Legalize it? -Tankar kring droger

Efter lördagens artikel fick jag en del kommenterar, varav en tog upp en annan syn på narkotika än vad jag själv har. Kommentaren följer här i sin helhet:

Reflektion på din kommentar om drogmissbruk. Du har helt rätt i att drogpengar finansierar grov organiserad brottslighet och terrorism. Vilken är då den vanligaste drogen? Helt klart cannabis. Är den skadlig för brukaren eller omgivningen? Nej, den skapar varken fysiskt beroende eller fysiska skador. Varför ska då en "drog", som är oändligt mer förekommande och populär än vad någon här ens kan gissa, vara olaglig? Resultatet blir att polisens resurser slösas på att jaga svenssons som föredrar "fredagsjointen" istället för "fredagsgroggen", man tvingar brukare till kontakt med grova kriminella element, och framför allt hjälper man till att finansiera grov brottslighet och terrorism. Men det är klart, det ser ju snyggt ut i polisens statistik över uppklarade brott, lättare att sätta åt svensson - och därmed skapa brottslingar av personer som i övrigt är helt laglydiga och ansvarskännande medborgare. Min lösning är att cannabis ska gå att köpa på systembolaget. Jag är själv Sverigedemokrat och cannabisbrukare, men föreslår dock inte att SD ska driva en liberaliseringdebatt, men ni kan ju tänka lite över det jag skrivit här ni egentligen inte håller med. (trött på att behöva regga sig på varenda jäkla sida man besöker så tyvärr får det bli anonymt)

Jag tycker skribenten tar upp en del intressanta tankar, och lägger fram sina argument på ett smidigare sätt än vad de flesta andra drogliberaler brukar göra. Faktum är att han/hon är den första som faktiskt lyckats övertyga mig om att legalisering kanske inte enbart är av ondo. Men trilla inte av stolen nu, även om Anonymous har en del vettiga tanker är jag fortfarande övertygad om att en legalisering inte är något bra alternativ. Detta beror främst på två saker:

1. Visst finns det undersökningar som säger att cannabis/hasch/marijuana är ofarligt, men dessa undersökningar har också kritiserats. Det finns nämligen även undersökningar som visar på raka motsatsen. Tidigare i vintras lästa jag en artikel i Hallands Nyheter om socialarbetare i Falkenberg som arbetade med narkotikabrukande ungdomar. Enligt den forskning som dom använde i sitt arbete kunde även dessa lättare droger ge allvarliga hjärnskador vid ett regelbundet bruk.
2. Det är ett välkänt faktum att cannabis/hasch/marijuana är så kallade "gateway-drugs" d.v.s. att brukaren ofta går över till tyngre droger, t.ex. kokain eller LSD. Att dessa droger är mycket farliga råder det ingen oenighet om.

"Men alkohol är ju också skadligt, ska vi inte förbjuda det också i så fall?" brukar drogliberalerna säga. Jo, alkohol är sannerligen en farlig drog. Inte bara skadar den brukaren utan den belastar dessutom samhället genom att leda till ökad brottslighet.
Jag tycker absolut att vi ska arbeta för att få ner alkoholkonsumtionen i landet. Till och börja med måste de groteska införselreglerna som EU tvingat på oss upphävas. Som det är nu kan vi ta färjan över till Danmark och komma hem med 110 liter starköl eller 90 liter vin. Rena uppmaningen till överkonsumtion och illegal vidareförsäljning! De krafter som vill sänka åldersgränsen på systembolaget måste slås tillbaka, precis som dem som vill avskaffa det statliga spritmonopolet. Jag ställer mig inte heller främmande till att folkölen plockas bort från mataffärernas hyllor och placeras på Systembolagets.
Något totalförbud mot alkohol tror jag dock inte på. Även här är det främst två saker som jag anser väger emot:

1. Förlorade inkomster. Alkoholen är en del av den svenska livsstilen, folk skulle inte sluta dricka bara för att det blir olagligt. Genom smuggling och hembränning skulle supandet fortsätta, men då utan några inkomster för staten.
2. Större kostnader, större lidande. Hembränd sprit kan vara livsfarlig om brännaren inte vet vad han sysslar med. Utan säker sprit skulle konsumtionen av "hembrännt" öka. Resultat blir såväl större kostnader för sjukvården som ett större mänskligt lidande.

Detta är mina åsikter på ämnet alkohol & narkotika. Förhoppningsvis håller ni med mig.


PS. Jag har nu även skaffat mig en blogg på Expressen. Texterna som jag lägger ut där är exakt samma som här, men om ni gillar vad jag skriver så får ni gärna besöka den ändå så jag får en högre plats på deras topplista.