lördag, januari 07, 2006

Om det s.k. ”Piratpartiet”


När jag hörde talas om Piratpartiet var min första tanke att ignorera dem, att inte ge dem uppmärksamhet dom inte förtjänar. Nu har några dagar förflutit och Piratpartiet är det utan tvekan det hetaste ämnet i den svenska bloggosfären. Med andra ord spelar det inte någon roll om jag väljer att sitta tyst, således tar även jag bladet från munnen nu.

Som ni säkert redan gissat har jag inte några särskilt höga tankar om dessa stollar. Dels är dom ett enfrågeparti. Dom tycker väldigt mycket om fildelning, upphovsrätt o.s.v. och struntar blankt i allt annat. Knappast riksdagsmaterial. Dessutom tycker jag inte att deras åsikter i dessa frågor är särskilt sunda. Kortfattat vill dom att det ska vara helt fritt att dela filmer, musik och program över Internet. Skaparen äger inte rätt till sitt verk, allt åt alla. Kort sagt: Kommunism.

Hur är piraternas chanser att nå riksdagen då? Inte så goda skulle jag tro. Visst kommer dom få en hel del röster, kanske så mycket som 1,5-2%, men 4%? nej. Detta av två anledningar.
1. Piratpartiet talar om att en miljon svenskar fildelar och att dom därför har en stor målgrupp. Vad dom dock inte tycks tänka på är vilken åldersgrupp denna miljon tillhör. En inte alls obetydande del av dessa är minderåriga och äger således inte rösträtt. Partiets väljarbas minskar därmed drastiskt.
2. Det kostar pengar att bedriva valrörelse. Även om piraternas valrörelse främst kommer att genomföras över Internet så finns det ändå utgiftsposter. Framför allt tänker jag på valsedlar, något som piraterna har för avsikt att distribuera till samtliga vallokaler i alla kommuner med minst 50 000 invånare. Vem ska betala för dessa? Med tanke på att partiets sympatisörer består av personer som inte tycker om att betala för sig är det väl högst tveksamt om dom då är något vidare villiga att öppna plånboken och skänka pengar där dom inte är garanterade att få något tillbaka.

För att avsluta kvällens post så svarar jag på frågan som säkert redan dykt upp i huvudet på flera av er läsare. Är du så värst mycket bättre då? Fildelar inte du?
Jo då, jag fildelar faktiskt också, om än i begränsad omfattning. Till mitt försvar får jag säga att det knappast är någon som förlorar några pengar på mina nerladdningar. Den sista större nerladdningen bestod av en hög 10 år gamla Simpsons-avsnitt som redan vistats på TV3 och ZTV typ 100 gånger. Jag laddar aldrig hem några särskillt nya filmer, dessa betalar jag för. Mitt senaste inköp var Alien vs Predator, Har väl funnits ute i ett par år nu, priset låg på 89kr, absolut överkomligt. Förra året köpte jag Ett "o-chippat" Playstation2, ett medvetet val vilket alltså innebär att jag inte kan spela piratkopierade spel. Detta val fick en av mina vänner att uttrycka åsikten att jag var helt från vettet. Behöver jag nämna att han nu tänker rösta på Piratpartiet?