lördag, januari 21, 2006

Lata pirater

Det verkar gå lite trögt för Piratpartiet. 15 januari startade partiet sin namninsamling för att kunna registrera sig som ett riktigt parti. Målet är att samla in 2000 underskrifter innan 15 februari, någon vidare fart tycks dock inte insamlingen gå i. Idag, sju dagar efter starten har bara 86 underskrifter skickats till valmyndigheten, det är 12,3 underskrifter per dag. Det har gått ett tag sedan mina mattelektioner på gymnasiet, men om jag inte räknat helt galet kommer det dröja drygt 162 dagar innan man nått målet på 2000 underskrifter om man inte börjar röra på dödköttet.

Ärligt talat är blev jag lite överraskad när jag först såg detta. Mitt första intryck av Piratpartiet var att deras anhängare var fulla av engagemang och arbetsvilja. Och det tror jag faktiskt fortfarande, dock så börjar jag misstänka att de flesta aktivisterna bara är intresserade av sysslor som kan skötas utan att behöva lämna datorbordet. För att samla underskrifter måste man göra det. Blanketten måste skrivas ut och fyllas i för hand samt postas via "snailmail" dvs vanlig post. För att kunna skicka vanlig post måste man gå och köpa kuvert och frimärke, jag misstänker att piraterna nästan uteslutande använder e-post och därmed inte alltid har detta hemma. Allt detta icke-datorrelaterade arbete har nog fått många pirater att tappa suget och istället för pappershandeln göra ett besök på Swebits för att kolla om den där senaste action-rullen kommit ut ännu.