måndag, januari 23, 2006

Ett parti för invandrare och alkisar?

Vilken sorts människor kan tänkas stödja kommunismen? Frågan blev på nytt aktuell igår kväll när det damp ner en folder från Kommunistiska partiet i min brevlåda. Jag tror det är tredje eller fjärde gången jag får propaganda från dem sedan jag flyttade hemifrån för knappt två år sedan. Under de 20 år jag bodde hemma hos mor och far fick vi inte något material från dom en endaste gång. Detta handlar inte om att partiet fått någon nystart på senare tid. Redan under tiden jag bodde hemma var Varbergs centrala delar nerlusade med klistermärken från Kommunistiska partiets ungdomsförbund. Varför lägger kommunisterna ner så mycket tid på mitt nuvarande område medan dom uppenbarligen struntar i mitt gamla? Den tydligaste skillnadenmellan dessa två områden är den etniska sammansättningen. Mitt gamla område var relativt svenskt, mitt nuvarande kan liknas vid en lokal motsvarighet till Rinkeby. Den enda övriga skillnaden är att mitt nya område har ett dåligt rykte och är känt som ett problemområde, vilket inte mitt gamla var, och detta beror ju på den etniska sammansättningen.

Nåväl det är inte bara i brevlådan kommunisterna bedriver opinionsbildning. Vid två tillfällen har jag även sett dom ute på gatan, i form av ett gäng lönnfeta gubbar i medelåldern som viftar med palestinska flaggor och gör föga framgångsrika försök att sälja sin partitidning till allmänheten. Intressant är var dom har stått. Vid båda tillfällena har tidningsförsäljningen ägt rum utanför Systembolagets ingång.

Under tiden då partiet gick under namnet KPML(r) hade man en slogan som var något i stil med:
"KPML(r) - Arbetarnas och ungdomarnas parti".
Det kanske är dags att lansera en ny, lite omarbetad version:
"Kommunistiska partiet - Invandrarnas och alkisarnas parti"?