söndag, januari 01, 2006

Aftonbladet ljuger om Nadina

Vem minns inte turerna kring Nadina för ett par år sedan? Genom oräkneliga spaltmeter med snyfthistorier lyckades massmedia få stora delar av det svenska folket att känna sympati för detta stackars synskadade bosniska flickebarn som Sveriges inhumana politiker ville kasta ut. Nu är Nadina på tapeterna igen sedan massmedia dragit igång senaste kampanj, att uppmärksamma det hemska i att Migrationsverkets personal sköter sitt jobb och dessutom har fräckheten att i likhet med ack så många andra fira ett arbete väl genomfört arbete. Petter Ovander i dagens upplaga av Aftonbladet:

I Bosnien var hon dömd till ett liv som blind. I Sverige kunde hon få den vård hon behövde för att rädda synen. Men här var hon inte välkommen.

Lögner, inget annat än lögner. Nadinas synskada är obotlig, det fanns ingenting svenska läkare, eller några andra läkare heller för den delen kunde göra för att bota henne. Det var just av denna anledning som Nadina och hennes familj inte heller fick stanna i USA, där dom först sökte asyl. Detta vill dock varken Petter Ovander eller någon annan massmedial proffstyckare prata om, det slår ju hål på deras myt om Sverige som ett inhumant och ogästvänligt land. Jag vet inte vad ni tycker men jag anser inte det vara acceptabelt att en journalist på en av Sveriges största tidningar blåljuger det svenska folket rakt i ansiktet. Jag har redan skrivit till Ovander och bett honom förklara sig. Det är min förhoppning av många av mina läsare gör det samma. Petter Ovander kan kontaktas på följande e-post-adress: petter.ovander@aftonbladet.se


Läs gärna min insändare i HN från -03 angående utvisningen av Nadina:

  • Farsen kring Nadina äntligen slut