söndag, augusti 28, 2005

Moderat fosterlandskärlek?

Jag kollade en liten stund på den tv-sända Moderatstämman häromdagen. Exakt vad som diskuterades lade jag inte på minnet, inget som fångade mitt intresse i alla fall. Vad jag däremot omedelbart registrerade var vad som syntes i bakgrunden. En blågul banderoll med texten ”Vi älskar Sverige”. Vad kunde detta vara? Jag besökte moderat.se för vidare information och fann att detta var namnet på partiets senaste kampanj. Jag klickade runt lite utan att hitta något nyskapande. Samma gamla visa om hur allt blir bättre med Moderater vid makten. Min ursprungliga fråga förblev obesvarad. Vad är det som Moderaterna älskar med Sverige?

Det enda svar jag kunde få i kampanjen var att det i alla fall inte är den förda politiken.
Så vad kan det då vara?

Kan det vara den svenska naturen och miljön?
Nja, att påstå att Moderaterna är miljövänner är ju inte helt sant. Dom vill inget hellre än att sänka bensinskatten. Dessutom tycker dom att det inte i första hand är staten som ska ansvara för miljön, det ska privatpersoner och företag göra. Jo visst, svenska företag kommer säkert göra kostsamma insatser för miljön, även om dom inte tvingas till det. God dag yxskaft!

Är det den svenska kulturen?
Inte så troligt. Moderaterna är i likhet med övriga riksdagspartier helhjärtade anhängare av visionen om ett ”mångkulturellt” Sverige, där den tråkiga svenska kulturen ska ”berikas” med inslag från främmande kulturer.

Det svenska folket då?
Nej, inte heller här skiljer sig Moderaterna från övriga partier. Man talar gärna om vikten av ”etnisk mångfald”. Samtidigt förespråkar man massinvandring och integration vilket inom loppet av några generationer kommer ha resulterat i att det inte längre existerar något svenskt folk, bara individer som är en blandning av olika folkgrupper från världens alla hörn.

Så tyvärr Fredrik, hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte begripa vad det är som du och dina kompisar älskar med Sverige.